6 kritische vragen over elektrisch rijden eerlijk beantwoord
Over elektrisch rijden gaan heel wat beweringen de ronde. Het zou duur zijn, het bijladen duurt veel te lang en er zijn in Europa veel te weinig openbare laadpalen beschikbaar. Allemaal punten die ooit misschien zo waren, maar in 2021 misschien helemaal niet meer. In dit artikel scheppen we graag klaarheid over enkele hardnekkige vragen.
- Elektriciteit
- Klimaatregeling
- Autoladen
- Autoladen
1. Wat zijn de prijzen van elektrische auto’s tegenwoordig?
Doorgaans is de prijs van een elektrische auto meer dan dubbel zo hoog dan hetzelfde model op benzine of diesel. We denken daarbij dan steevast aan een Tesla. Toch zijn er tegenwoordig ook echt wel betaalbare elektrische wagens op de markt. Denk maar aan de Renault Twingo Electric en de Dacia Spring. Als het al iets meer mag zijn, komen merken zoals Hyundai, Kia, Toyota en Nissan achterna. Bovendien schuiven nog steeds meer merken elektrisch rijden naar voor. MG, Mazda, Ford, Mercedes, Audi, Volvo, … blijven namelijk ook zeker niet achter.
2. Is de actieradius, ook gekend als het rijbereik, nog zo beperkt?
“Met de actieradius van een elektrische wagen geraak je niet eens tot aan de kust of de ardennen,” horen we nog dikwijls zeggen. Het tegendeel is echter waar. Betaalbare elektrische wagens worden meer en meer uitgerust met grote batterijpakketten van 50 tot 70 kW. Afhankelijk van je rijstijl zal je daarmee 300 tot 400 km kunnen rijden. Dagelijks pendelen naar het werk of zelfs een daguitstap naar de zee zijn dus absoluut geen probleem meer. Weliswaar als je aan de kust je auto even bijlaadt terwijl jij toch met je voeten in het zand zit.
3. Kan Belgisch elektriciteitsnet al die elektrische auto’s wel trekken?
Er werd berekend dat het huidige elektriciteitsnet tot 1 miljoen elektrische wagens kan trekken. Er rijden er nog maar een kleine 20 000 rond. Het lijkt ons dat er dus nog veel groeimarge is!
4. Zijn er wel genoeg oplaadpunten voor elektrische auto’s in België?
Oplaadpunten voor elektrische auto’s vind je helaas in sommigen gebieden nog weinig tot niet terug. Opvallend is echter dat 90 % van alle laadbeurten thuis of op het werk gebeuren. Grotere steden zetten volop in op het aantal laadstations te verhogen. En voor wie langere afstanden wil afleggen is een regelmatige stop aan een snellader het handigst. De meeste van deze oplaadpunten voor elektrische wagen in België zijn te vinden via apps en de GPS van je elektrische wagen.
5. Zijn elektrische auto’s echt brandgevaarlijk?
Nee, elektrische auto’s zijn niet brandgevaarlijk. Toch niet meer dan een traditionele wagen. Er zit namelijk een veiligheid op elke batterij die ervoor zorgt dat bij een ongeval de batterij automatisch uitschakelt. Een elektrische wagen is zo minstens even veilig als een auto op fossiele brandstof.
6. Met zo’n batterij is een elektrische auto toch niet milieuvriendelijk?
De productie van een elektrische wagen heeft een bepaalde CO2 uitstoot, daar kan je niet rond. De totale uitstoot van een elektrische wagen is evenwel op zijn volledige levensduur gelukkig nog steeds minder dan de helft van een auto met een verbrandingsmotor.
Ik kan alleen ‘s avonds laden. Moet ik dan een thuisbatterij plaatsen?
Indien je enkel ‘s avonds kan laden, kan je de groene zonne-energie niet rechtstreeks van je panelen halen. Je kan dan inderdaad gebruik maken vaneen thuisbatterij. Die houdt de energie vast zodat je die ‘s avonds kan gebruiken.
Lees ook: 6 kritische vragen over elektrisch rijden beantwoord
In een notendop
Volwaardige optie
In 2021 is elektrisch rijden een betrouwbare keuze voor vervoer.
Duurzame toekomst
Ideaal voor wie wil bijdragen aan een groenere planeet, mits bereidheid tot een hoger budget.
Groene energie
Zorg voor thuisopwekking van groene stroom en kies een energieleverancier die zich inzet voor duurzaamheid.