Hoe kies je de geschikte laadpaal voor je bedrijf?

De fiscale maatregelen zorgen ervoor dat het wagenpark van bedrijven versneld elektrificeert. Onvermijdelijk is dat er ook laadpalen moeten worden geïnstalleerd. Die zijn overigens vanaf 2025 verplicht: elke parking van een grote handelszaak of bedrijf moet tegen dan over minstens 1 laadpaal per 20 parkeerplaatsen beschikken, met een minimum van 2 laadpalen per parking.

De ene laadpaal is echter de andere niet. Dat kon je al in een eerdere blog lezen. In dit artikel hebben we het specifiek over een AC-laadpaal. Dat is een laadpaal op wisselstroom met laadsnelheden die variëren tussen de 7 en 120 kilometer per laaduur. Hoewel ze trager laden dan een DC-laadpaal op gelijkstroom, de zogenaamde snelladers, zijn ze wel véél goedkoper in aankoop en installatie.

(Zo goed als) gratis rijden op zonne-energie

Bij Aetec geloven we dat het bezit van een laadpaal, zowel bij KMO’s als privé, een belangrijke stap is in het verkrijgen van controle over je eigen energie. In combinatie met zonnepanelen, sluit je namelijk de cirkel van zelfvoorzienend energiebeheer. Baas over eigen energie!

Een laadpaal is tegenwoordig veel meer dan een stekker waaraan je je wagen oplaadt. Zeker voor bedrijven zijn een aantal opties heel erg interessant.

Laadpaal voor bedrijven zijn sneller dan een stopcontact

Eerst en vooral: laden via een laadpaal is aanzienlijk sneller dan laden via een gewoon stopcontact. Ter vergelijking: een stopcontact levert 3,7 kW stroom en daarmee kan je gemiddeld 15 kilometer per laaduur mee opladen. Een laadpaal met 22 kW stroom levert je ongeveer 120 kilometer per laaduur. Een aanzienlijk verschil! Belangrijk: een 22 kW AC-laadpaal vereist een 3-fase aansluiting. Die aansluiting is bij bedrijven gelukkig  vanzelfsprekend.

Er zijn ook laadpalen met 7,4 kW (ongeveer 30 kilometer per laaduur) (Deze laadpalen zijn geschikt voor een 1-fase aansluiting) en 11 kW (zo’n 60 kilometer per laaduur), voor thuisgebruik op een 3-fasig net.

Lees ook: het verschil tussen enkelfasige laadpalen en 3-fasige laadpalen.

Load balancing

Load balancing, of gestuurd laden, zorgt ervoor dat het laden van elektrische wagens (EV’s) niet voor een stroompanne zorgt door overbelasting. AC-laadpalen met deze functie worden ook wel slimme laadpalen genoemd. Ze monitoren de vraag naar energie en stemmen die maximaal af op de beschikbare groene energie. Deze handige optie voorkomt bovendien dat je kantoor of bedrijf plots zonder stroom zou vallen. Een absolute must wanneer je meerdere laadpalen voorziet en er dus ook veel wagens tegelijkertijd kunnen laden. Continuïteit? Verzekerd!

Bepalen wie kan laden bij je bedrijf

Je kan voor een simpele ‘plug and play’-oplossing kiezen, waarbij iedereen de laadpaal kan gebruiken. Er zijn dan geen pasjes of sleutels nodig, maar je zet je stopcontact wel open voor iedereen met een EV.

Een alternatief kan zijn om een laadpaal met pasjessysteem te kiezen. Daarbij kan je instellen welke laadpassen gebruik kunnen maken van de AC-laadpaal. Of je kiest voor een laadpaal met fysieke sleutel. Die sleutel hoort bij één specifieke laadpaal. Qua veiligheid de meest geschikte optie, omdat deze fysieke sleutel niet kan worden gekraakt.

Publieke AC-laadpalen voor bedrijven en AFIR

De AFIR-verordening , kort voor Alternative Fuels Infrastructure Regulation’, wil opladen aan openbare laadpunten prijstransparant maken in Europa.

Kies je ervoor je laadpaal publiek toegankelijk te maken, dus ook wanneer je bedrijf gesloten is, dan kies je best meteen voor een laadpaal met display waar de laadkost per kWh wordt vermeld . Dit is dankzij de Europese AFIR-verordening al langer verplicht bij DC laadpalen (snelladers) en komt er naar alle waarschijnlijkheid ook aan voor AC laadpalen. Kies je toch een laadpaal zonder display, dan ben je verplicht de kosten te afficheren.

Socket of kabel bij je bedrijfslaadpaal?

De aansluitingen per elektrische wagen verschillen. Hoewel de meeste laadcontacten op Europese wagens type 2 (Mennekes) zijn, zie je type 1-laadcontacten vaak bij Aziatische auto’s die niet aangepast werden voor de export naar Europa. Als je dan toch opteert voor een publieke laadpaal, wil je natuurlijk wel dat iedereen kan laden. Dan is het handig om te kiezen voor een laadpaal met socket, waar medewerkers of gasten hun eigen laadkabel in kunnen steken. Die ligt bij de meerderheid van de mensen gewoon in de koffer van de EV.

Bovendien is de laadkabel vaak het eerste onderdeel dat kapot gaat bij een laadpaal. Om deze te vervangen, heb je de hulp van een elektromonteur nodig. Onze tip? Kies voor een AC-laadpaal met socket.

Aanstuurbaar vanop afstand

Misschien vind je het wel handig om je (publieke) AC-laadpaal te kunnen beheren vanop afstand. Allemaal mogelijk. Met die functie kan je vanop afstand:

  • De status van de laadpaal controleren
  • Laadsessies op afstand starten en stoppen
  • Toegang tot de laadpaal beheren, zoals het toekennen van prioriteit of kortingen aan bepaalde gebruikers
  • Inzicht krijgen in het energieverbruik en de opbrengsten

Dit is een must als je van je laadpaal ook een profit-center wilt maken.

Over clusters, master & slaves

Investeer je in meerdere laadpalen (meer dan 2), dan is het aangewezen de laadpalen te bundelen op één netaansluiting. Een cluster, dus. Dit maakt het mogelijk om de beschikbare stroomcapaciteit efficiënt te verdelen over de verschillende laadpalen in het cluster, het zogenaamde load balancing dat we eerder al uitlegden.

Hoe werkt dat dan in de context van laadpleinen met meerdere AC-laadpalen? Wel, met de master-slave clusterconfiguratie. Hierbij is er één master-laadpaal die de centrale aansturing op zich neemt, en de stroomverdeling tussen zichzelf en de andere slave-laadpalen voorziet. De master-laadpaal is geconnecteerd met het backofficesysteem, terwijl de slaves via de master dynamisch worden aangestuurd. Op deze manier wordt de totale beschikbare stroomcapaciteit nooit overschreden.

Klinkt allemaal toch nog ingewikkeld? Aetec helpt je graag met de keuze van een geschikte AC-laadpaal voor jouw bedrijf.