Voor particulieren en bedrijven

Alle soorten laadpalen helder uitgelegd

Wat is verschil in soorten laadpalen?

Er zijn DC- en AC laadpalen, enkelfasige en 3-fasige, domme en slimme laadpalen, open of gesloten laadpalen, private en publieke laadpunten, laadpalen en wallboxen. De ene laadpaal is dus duidelijk de andere niet. De keuze van je laadpaal is echter wel cruciaal als je je elektrische wagen of hybride wagen optimaal wilt opladen. Daarom verhelderen we hier even wat laadpalen precies zijn of doen en wat elke soort precies is. In deze uitgebreide gids ontdek je zo alles wat je moet weten over laadpalen voor jouw situatie.

Wat zijn laadpalen precies?

Een laadpaal is een apparaat dat elektrische voertuigen van stroom voorziet. Ze zijn ontworpen om veilig en efficiënt elektriciteit van je woning of bedrijf naar het voertuig over te brengen. Zo laad je je wagen op voor gebruik. 

Laadpaal vs wallbox

Hoewel we spreken over een laadpaal, zouden we ook kunnen spreken over laadtoestellen. Niet elke laadpaal is namelijk echt een paal. Een laadtoestel dat we aan de muur bevestigen, noemen we meestal een wallbox. Niets wereldschokkend echter tot hier. Tijd dus voor wat meer diepgang.

AC versus DC laadpalen

AC laadpalen (wisselstroom)

Deze laders leveren wisselstroom (zoals die in je huis aanwezig is) aan het voertuig en zijn ideaal voor thuisladen en langzamer laden. Het is dan ook dit type laadpaal dat je voornamelijk thuis zal installeren. Qua installatie en aankoop  zijn AC laders altijd véél goedkoper dan DC laders. De laadsnelheden variëren dan van  7 tot 120 km per laaduur.

DC laadpaal (gelijkstroom)

DC laadpalen leveren gelijkstroom aan het voertuig en worden vaak gebruikt voor snelladen onderweg of bij bedrijven. Ze zijn duurder dan AC laders maar bieden aanzienlijk kortere laadtijden. Waarom? De elektriciteit wordt namelijk ook in de vorm van gelijkstroom in je batterij opgeslagen. Je auto moet dus geen omvorming doen en kan de elektriciteit zo direct opslaan. De laadsnelheden variëren van 100 en 350 km op 20 minuten.

Lees ook: Welke subsidies voor energiebesparende maatregelen zijn er in 2024?

Enkelfasige versus 3-fasige laadpalen (AC laders)

Enkelfasige laadpaal

Deze laders werken op één fase van je elektriciteit en zijn geschikt voor thuis- en licht commercieel gebruik. Ze hebben een lagere laadcapaciteit dan 3-fasige systemen. De snelheid van laden is beperkt en ligt rond 20 km/uur. Enkelfasig laden is meestal de standaardoptie voor particulier gebruik met een hybride wagen en is het goedkoopst maar wel het traagst.

3-fasige laadpaal

Deze laders werken op drie fasen van het elektriciteitsnet waardoor je een hogere capaciteit krijgt. Ze bieden zo hogere laadsnelheden, wat vooral handig is voor volledig elektrische wagens en best toepasbaar is ook voor kleiner commercieel gebruik. De laadsnelheid zal tussen 60 en 120 km per uur komen te liggen. Dit soort aansluiting is ook aangeraden wanneer je meerdere voertuigen zou willen opladen aan je woning of zaak.

Slimme versus domme laadpalen

Slimme laadpaal

Een slimme laadpaal is voorzien van geavanceerde technologieën zoals connectiviteit met het internet, apps, back-offices en energiebeheersystemen. Ze bieden functies zoals laadbeheer (hoe snel mag hij laden), tijdsinstellingen (wanneer mag hij laden) en energieverbruik monitoring (hoeveel heeft hij geladen, wanneer en aan welke snelheden). Zelfs het managen in functie van de energieprijs en het beveiligen van de installatie zodat de elektriciteit door overbelasting niet kan uitvallen, kunnen slimme laadpalen. Daarnaast kun je met laadpassen gebruikers toewijzen, monitoren en factureren zodat je een laadpaal hebt met een betaalsysteem. Handig als je bijvoorbeeld privé én zakelijk moet kunnen laden. We spreken in dit geval trouwens zowat altijd over AC-laadpalen. Kijk je toch naar een DC-installatie, dan wordt die ook altijd slim gemaakt om je beschikbare capaciteit te bewaken.

Domme laadpaal

Een domme laadpaal is een eenvoudige basislader zonder geavanceerde functies. Ze leveren gewoon elektriciteit aan het voertuig zonder verdere mogelijkheden voor controle of monitoring. Dit type laadpaal zal altijd een AC-systeem zijn.

Lees ook: Hoeveel zonnepanelen heb je nodig voor het opladen van een elektrische auto?

Open vs gesloten systemen

Bij Aetec adviseren we altijd om te kiezen voor een laadpaal met een zogenaamd ‘open’ systeem. Op die manier kan je de laadpaal, van eender welk bovenstaand type, in de toekomst nog koppelen met een energiemanagementsysteem. Zo kun je bijvoorbeeld  de energieopbrengst van je zonnepanelen optimaal afstemmen op de energienood van je EV en de andere slimme duurzame technieken die je in huis hebt. Zo word je maximaal baas over eigen energie en rij je bovendien optimaal op gratis elektriciteit.

Waarom laden EV’s niet allemaal even snel?

De interne lader van de auto speelt in het antwoord een cruciale rol. Hij bepaalt namelijk hoe snel de auto kan worden opgeladen. Je leest het goed: het is niet de laadpaal die dat bepaalt, maar een combinatie van de laadpaal en de interne lader van de auto. Er bestaan op dat vlak grote verschillen én er wordt ook nog altijd vooruitgang geboekt op dit front. 

TIP: bekijk het laadcurve overzicht van Fastned eens

Als een snellader naast de snelweg bijvoorbeeld 100 kW levert, maar je auto slechts aan 50kW kan verwerken met de interne ofwel boordlader, dan laad je dus maximum aan 50 kW. Hoe dichter die capaciteiten bij elkaar liggen (en hoe hoger), hoe sneller je wagen weer opgeladen raakt. Dat is wel enkel zo tot de befaamde 80 %. Vanaf dat punt neemt de laadsnelheid sterk af. Bij de aankoop van je wagen, let je dus best niet alleen op rijbereik, maar ook op de capaciteit van de boordlader.

Let op: plug-in hybrides kunnen meestal niet bij snelladers opgeladen worden. Ze hebben doorgaans ook een lage capaciteit op de boordlader in vergelijking met volledig elektrische wagens.

Conclusie

Door nu beter te begrijpen welke soorten laadpalen er zijn, hopen we dat je nu met overtuiging voor de beste oplossing voor jouw situatie kan kiezen. Bij Aetec staan we uiteraard klaar om je nog verder te informeren over de specifieke toestellen die wij kunnen plaatsen. Zowel voor laadpleinen bij bedrijven als voor particuliere installaties. Contacteer ons dus vrijblijvend om je van raad of een prijsofferte te voorzien.

Alfen Eve Single S-line
Facebook